Przedstawiamy Stanowisko Komisji Rewizyjnej Rady Miasta w Gorzowie z 12 listopada 2013 r.w sprawie sytuacji finansowej w MCK w 2012 r.
Analiza sytuacji finansowej w MCK w 2012r. – wnioski pokontrolne z grudnia 2012r.
Komisja Rewizyjna pracowała na podstawie planu pracy od 26 lutego do 12 listopada 2013 r. na dziewięciu posiedzeniach.
W postępowaniu wyjaśniającym przeprowadzonym przez Komisję Rewizyjną udział wzięli zaproszeni:
1.
Alina Nowak – wiceprezydent Gorzowa Wlkp.,
2.
Dorota Janczewska – b. dyrektor MCK,
3.
Janusz Rutkowski – główny specjalista Wydziału Audytu i Kontroli UM,
4.
Joanna Żurawicz – główny specjalista Wydziału Audytu i Kontroli UM,
5.
Ewa Jackowiak – b.(zwolniona dyscyplinarnie) księgowa w MCK,
6.
Grzegorz Dera – główny księgowy w MCK,
Zaproszenie Komisji zignorowała p. Ewa Pawlak – dyrektor Wydziału Kultury i Promocji.
Komisja Rewizyjna stwierdza, że:
1. Po wielu publikacjach prasowych informujących o nieprawidłowościach w MCK oraz protestach organizacji zawodowych i artystycznych, Prezydent Miasta nie podejmował żadnych działań.
2. Formalne zawiadomienie do władz miasta o nieprawidłowościach w Miejskim Centrum Kultury wpłynęło od księgowej tej instytucji p. Ewy Jackowiak, za co przez dyrektora została ukarana dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy.
3. W sprawie księgowej prowadzonej przez dyrektora MCK Prezydent Miasta nie skorzystał z uprawnień nadzorczych.
4. W trakcie pracy Komisji Rewizyjnej (4 marca) kierowanie MCK objęła nowa dyrektor.
5. Kontrola zarządzona przez Prezydenta Miasta, przeprowadzona przez pracowników Wydziału Audytu Wewnętrznego Kontroli i Analiz (listopad 2012 – styczeń 2013) objęła łącznie dziesięć zagadnień i stwierdziła wiele nieprawidłowości, m.in.
-
przekazywanie składek ZUS w kwotach innych niż deklarowane i po terminie,
-
brak możliwości rozliczenia używania pojazdów prywatnych do celów służbowych,
-
niewłaściwe rozliczanie abonamentów rachunków telefonicznych – nie rozliczano przekroczeń abonamentu,
-
od kilku lat nie wykonuje się zaleceń pokontrolnych PSP w zakresie ochrony przeciwpożarowej budynku głównego MCK – w 2011 r. nakazano natychmiastowe wyłączenie z użytkowania II piętra budynku. Nie wykonano 15 innych nakazów, a ich wykonanie, na wniosek MCK, prolongowano na kolejne terminy w 2012 i 2013 r. Wydano warunkowe zezwolenie na użytkowanie obiektu.
-
w obszarze zamówień publicznych na usługę oświetlenia i nagłośnienia.
-
wypłat świadczeń urlopowych z naruszeniem ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
-
wypłacanie wynagrodzeń w terminie niezgodnym z Regulaminem Pracy,
-
nieprawidłowości w zakresie dysponowania funduszami MCK wypłacanymi dyrektorowi w formie zaliczek na cele związane z bieżącą działalnością MCK,
-
nieterminowe realizowanie należności z faktur, co powodowało konieczność zapłaty wysokich odsetek (protokół kontroli w materiałach postępowania).
6. Za zgodą Prezydenta Miasta MCK dokonał zakupu dodatkowego sprzętu, dwóch skrzyń (na mikser i mikrofony) za kwotę blisko 9. tys. zł. Dostawcą była firma Roy Sound, której wcześniej powierzono usługę oświetlenia i nagłośnienia.
7. Koszty obsługi imprez – oświetlenie, nagłośnienie w latach 2010 – 2012 przedstawiały się następująco:
-
2010 – koszt wynagrodzenia pracownika MCK, specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych wynosił 49.503,64 - umowy cywilnoprawne 24.428,50. Razem 73.932,14. Obsługa zlecona firmom zewnętrznym 58.003,10. Łącznie 131.935,20
-
2011 do 30.06. – koszt wynagrodzenia pracownika MCK, specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych wynosił 23.108,49 - umowy cywilnoprawne 21.478,91. Razem 44.587,00. Obsługa zlecona firmom zewnętrznym od 1.07.2011 117.971,21 (w tym Roy Sound: 19.741,50 za obsługę techn i konserwację.W wykazanych 8 dniach pracy i 2. bez wskazania daty, łącznie 48.385,74 za jw. oraz najem sprzętu i inne) w 2011 r. Łącznie 162.558,21
-
2012 – inne firmy zewnętrzne 8.200,00 - Roy Sound - za obsługę techniczną i konserwację sprzętu (w 39 wykazanych dniach pracy, w tym w 6 przypadkach bez wskazania konkretnej daty usługi) 56.580,00 - wynajem sprzętu estradowego 18.019,50 - inne 3.560,00. Łącznie 78.159,50.
8. Wydaje się, że pozostawienie etatu specjalisty ds. obsługi urządzeń elektroakustycznych w 2011 r. byłoby korzystniejsze od zatrudnienia firmy zewnętrznej.
9. Kontrolę zasad przejmowania i wykorzystywania sprzętu przez firmę Roy Sound (oświetlenia i nagłośnienia), należącego do MCK, dokonywał jeden kontroler p. Janusz Rutkowski przy udziale pracowników MCK, w tym czasie drugiej osobie polecił wykonywanie innych czynności kontrolnych – podpisy na protokole potwierdzają wspólne wykonanie kontroli. Zatem audyt w tym zakresie nie był pełny.
10. Wobec stwierdzenia tak wielu nieprawidłowości w funkcjonowaniu MCK Prezydent Miasta przyjął rezygnację dyrektora z zajmowanego stanowiska.
11. Wobec sygnalizowanych nieprawidłowości, dyrektor Wydziału Kultury i Promocji p. Ewa Pawlak oraz wiceprezydent p. Alina Nowak, powierzony nadzór wykonywały w sposób niedostateczny.
12. Nowej dyrektor MCK p.
Sylwii Beech powierzono obowiązki (na 3 lata).
Wnioski:
1. W świetle stwierdzonych wielu nieprawidłowości, budzi wątpliwości zatrudnienie byłej dyrektor MCK w strukturach Urzędu Miasta.
2. Brak jednolitych zasad określających dysponowanie powierzonymi dyrektorom jednostek komunalnych funduszami publicznymi, uzasadnia wydanie stosownych regulacji organizacyjnych w celu ujednolicenia postępowania we wszystkich jednostkach organizacyjnych podległych Prezydentowi Miasta.
3. Wykonywane kontrole przez pracowników Wydziału Audytu i Kontroli zlecone przez Prezydenta Miasta winny w swoim przebiegu i efekcie zmierzać do najszerszego zbadania funkcjonowania kontrolowanej jednostki, w taki sposób, aby wynik był możliwie najbliższy obiektywnemu i rzeczywistemu stanowi rzeczy.
Ujawnione w toku kontroli nieprawidłowości nie mogą pozostać niewyjaśnione.
4. Zaleca się Prezydentowi Miasta wyjaśnienie okoliczności zaangażowania w/w firmy zewnętrznej, a wobec stwierdzenia nieprawidłowości, podjęcie stosownych kroków.
Marek Surmacz
przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Składy komisji Sejmiku Województwa Lubuskiego
Radni województwa w trakcie sesji w dniu 20 maja 2024 r. wybrali przedstawicieli komisji w Sejmiku Województwa Lubuskiego VII kadencji.
Wybrano ...
<czytaj dalej>Przebudowa Spichrzowej
Ostatnie przygotowania do rozpoczęcia przebudowy ulicy Spichrzowej.
Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą ...
<czytaj dalej>UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”.
W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ...
<czytaj dalej>Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń.
Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ...
<czytaj dalej>