Publikujemy informacje urzÄ™du miasta dotyczÄ…ce okolicznoÅ›ci przebudowy ulicy Sikorskiego i przyczyn przesuniÄ™cia terminów realizacji tej inwestycji.
W zwiÄ…zku z licznymi pytaniami dotyczÄ…cymi okolicznoÅ›ci przebudowy ulicy Sikorskiego, przedstawiciele wydziaÅ‚ów zajmujÄ…cych siÄ™ rozwojem przedstawiajÄ… kilka istotnych uwag dotyczÄ…cych tego tematu.
PodkreÅ›lajÄ… oni, że na ulicy Sikorskiego trwa kompleksowa przebudowa a nie remont. JednoczeÅ›nie informujÄ…, że przesuniÄ™cia terminów tej inwestycji wynikajÄ…ce z wniosków wykonawcy zawsze sÄ… rozpatrywane w dwóch aspektach – czy mamy do czynienia z opóźnieniem czy ze zwÅ‚okÄ….
Opóźnienie wystÄ™puje w przypadku, gdy niemożność zakoÅ„czenia robót w okreÅ›lonym czasie spowodowana jest okolicznoÅ›ciami niezależnymi od Wykonawcy.
ZwÅ‚oka dotyczy przypadków, kiedy powodem niezakoÅ„czenia jest dziaÅ‚anie, bÄ…dź jego brak ze strony Wykonawcy.
W przypadku przebudowy ulicy Sikorskiego, trudno jest przypisać winÄ™ którejkolwiek ze stron tego procesu inwestycyjnego w sytuacji, gdy pojawiajÄ… siÄ™ kolejne prace archeologiczne, a czas ich trwania jest zupeÅ‚nie niezależny od stron zaangażowanych w realizacjÄ™ inwestycji.
Dzisiaj, pomimo różnych komplikacji zbliżamy siÄ™ do finaÅ‚u przebudowy, dlatego miasto może dokonać bilansu przyczyn wpÅ‚ywajÄ…cych na termin jej realizacji.
Przyczyn byÅ‚o bardzo wiele, nakÅ‚adaÅ‚y siÄ™ one w czasie, wystÄ™powaÅ‚y w różnych momentach prac i
na różnych odcinkach robót.
GÅ‚ównymi przyczynami przesuwania siÄ™ terminu inwestycji byÅ‚y:
a) prace archeologiczne przy budynku urzędu miasta związane z odkryciem bramy santockiej
b) prace archeologiczne przy katedrze zwiÄ…zane z:
- odsÅ‚anianiem reliktów Å›redniowiecznej zabudowy (prawdopodobnie koÅ›cióÅ‚ Å›w. Jana i szkoÅ‚y)
- eksploracja średniowiecznych i nowożytnych krypt grobowych
- eksploracja pochówków szkieletowych
- pozostaÅ‚oÅ›ci po wybrukowaniu ulic z czasów Å›redniowiecza i nowożytnoÅ›ci
- eksploracja nawarstwieÅ„ i obiektów archeologicznych pradziejowych i Å›redniowiecznych
- zabezpieczanie zespołu ceramiki naczyniowej (fajans i porcelit) z pierwszej połowy XX wieku
c) prace archeologiczne przy katedrze zwiÄ…zane z odkryciem studni kamiennych
d) prace archeologiczne zwiÄ…zane z odkryciem murów w okolicach ulicy MÅ‚yÅ„skiej – domniemana Brama MÅ‚yÅ„ska
Warto zwrócić uwagÄ™ - na obowiÄ…zujÄ…cy w naszym kraju w tych sprawach - proces prawny
i administracyjny. Od momentu odkrycia zabytku archeologicznego należy w pierwszej kolejnoÅ›ci uzyskać decyzjÄ™ administracyjnÄ… wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenia prac archeologicznych. Jest to proces obowiÄ…zkowy i ani Wykonawca ani ZamawiajÄ…cy nie majÄ… wpÅ‚ywu na jego przebieg czyli m.in. na czas uzyskania decyzji w tej sprawie. Należy podpisać umowÄ™ na prowadzenie takich prac. Wiążą siÄ™ one z wykonywaniem dodatkowych wykopów i odkrywek,
a po zinwentaryzowaniu ich przez archeologa wykopy należy zasypać i zagęścić.
Kolejne istotne przyczyny to:
e) odmienne od przyjÄ™tych w dokumentacji warunków posadowienia istniejÄ…cych sieci, które sÄ… w kolizji z nowoprojektowanÄ… infrastrukturÄ… drogi i wymagajÄ… przeÅ‚ożenia.
Tutaj warto zaznaczyć, że na etapie robót nastÄ…piÅ‚a konieczność przebudowy w kilkunastu miejscach sieci gazowej niskiego i Å›redniego ciÅ›nienia.
Przebudowa takiej sieci ze wzglÄ™du na jej specyfikÄ™ oraz to, że sÄ… to sieci czynne, wymaga - poza sporzÄ…dzeniem projektu i uzgodnienia go z wÅ‚aÅ›cicielem - dokonania przeÅ‚Ä…czeÅ„ i koordynacji wyÅ‚Ä…czeÅ„ zasilania po to, zapewnić ciÄ…gÅ‚Ä… dostawÄ™ gazu dla mieszkaÅ„ców miasta. Wymaga też pracy specjalistycznych firm i zakupienia materiaÅ‚ów, które nie sÄ… ogólnie dostÄ™pne, ale wymagajÄ… specjalnego zamówienia.
Każda taka kolizja, od momentu jej ujawnienia do momentu przebudowy, jest bardzo czasochÅ‚onna. Podobnie sprawa wyglÄ…da w przypadku niezinwentaryzowanych sieci Å›redniego napiÄ™cia, których nie można tak po prostu przeciąć bÄ…dź przesunąć.
W trakcie przebudowy konieczne okazaÅ‚y siÄ™ również zmiany w dokumentacji. StaÅ‚o siÄ™ tak z powodu niezgodnoÅ›ci dokumentów opisujÄ…cych warunki terenowe i lokalizacjÄ™ infrastruktury podziemnej, które sÅ‚użyÅ‚y do projektowania inwestycji, z tym, co wykonawca zastaÅ‚ w rzeczywistoÅ›ci.
Aby usunąć te niezgodnoÅ›ci usunąć i poprawnie wykonać inwestycjÄ™ - również ze wzglÄ™du na bezpieczeÅ„stwo mieszkaÅ„ców – koniecznÄ… reakcjÄ… na zastanÄ… sytuacjÄ™, byÅ‚o stworzenie odpowiednich projektów i przebudowa infrastruktury. To również jest zabieg czasochÅ‚onny.
Jednym z takich ujawnionych problemów byÅ‚a sprawa tzw. separatora. Miasto - w celu przyÅ›pieszenia realizacji tej przebudowy i skrócenia czasu rozpoczÄ™cia prac - podjęło decyzjÄ™ maksymalnie szybko i ogÅ‚osiÅ‚o przetarg w oparciu o dokumentacjÄ™ wykonawczÄ… w czasie, kiedy trwaÅ‚a jeszcze procedura administracyjna uzyskania pozwolenia na budowÄ™.
Procedura ta w przypadku ulicy Sikorskiego - z uwagi na konieczność dokonania ponownej oceny oddziaływania na środowisko - trwała prawie 9 miesięcy i była niezależna od działań miasta.
Aktualnie z powodu koniecznoÅ›ci wykonania kolejnych prac archeologicznych wykonawca zÅ‚ożyÅ‚ wniosek o przedÅ‚użenie terminu realizacji inwestycji - odpowiednio do 06.04.2020 r. na torowisko oraz 21.06.2020 r. na wykonanie caÅ‚oÅ›ci robót. Wniosek ten jest analizowany i rozpatrywany.
Często w komentarzach pojawiają się opinie dotyczące stosowania kar wobec wykonawcy.
Zgodnie z zapisami kontraktu, kara może być naliczana za zwłokę wynikającą wprost z winy wykonawcy, przy czym zwłoka i wina muszą być bezsporne. Zawsze jest to analizowane w trakcie rozpatrywania wniosku Wykonawcy o wydłużenie terminu.
Jednak w sytuacji przebudowy ulicy Sikorskiego trudno uznać, że powstaÅ‚e opóźnienia wynikajÄ… bezpoÅ›rednio z winy Wykonawcy.
Wiesław Ciepiela
rzecznik prasowy
fot. archiwum UM