piątek 17 maja 2024     Weronika, Sławomir, Brunon
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły
eGorzowska - 13480_mCfVEfsn4XlLqTouW02q.jpgTo było wyjątkowe spotkanie w gorzowskiej książnicy. Wyjątkowe z powodu gościa. Wyjątkowe z powodu przedstawionego przez niego tematu. Wyjątkowe z powodu licznego udziału młodzieży gorzowskich szkół.

Biolog, neurodydaktyk, dr chronobiologii na Uniwersytecie Śląskim Marek Kaczmarzyk 27 lutego w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece publicznej wyjaśniał „Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?”.

– Bardzo mi się podobało, uważam, że to było interesujące, bo dowiedziałam się o procesach zachodzących w moim mózgu, o których nie miałam pojęcia. Dało mi to też wiele odpowiedzi na pytania, nad którymi się zastanawiałam, dlaczego jest tak, a nie inaczej, tym bardziej gdy jestem w środowisku domowym. Dlaczego ja reaguję w określony sposób? Dlaczego moja mama reaguje w różny sposób? Uważam, że to było bardzo przydatne spotkanie. Nigdzie indziej o tym nie słyszałam – mówiła jedna z gorzowskich uczennic obecna na wykładzie.

O czym mówił prof. Kaczmarzyk?
– Trochę może być chaotyczne to moje wystąpienie – zaznaczył na wstępie, stąd niełatwo jego wypowiedź ująć w formę pisaną. Relacja z wykładu będzie więc miała charakter punktowy, składa się z najważniejszych zdań, tez czy stwierdzeń, nad którymi można samemu się zastanawiać, rozwijać je i zgłębiać.

MÓZG
  • Dopiero koło 50 r. życia mamy w pełni ukształtowany mózg, choć w wieku około 6 lat ma on 90 proc. wielkości.
  • Mózg najlepiej działa w ruchu.
  • Mózg to system do przetwarzania.
  • Ludzie nie mają mózgów, ale są mózgami.
  • Mózgi rosły, bo doskonaliliśmy je przez swoje doświadczenia. Kształtowały się przez 2,5 mln lat.
  • Stabilne mózgi mają dorośli, którzy potrafią ułożyć plan i według niego podążać. Młodzi wciąż zmieniają zdanie. Na pytanie: „Dlaczego to czy tamto zrobiłeś?”, odpowiadają: „Nie wiem”. A mogliby np.: „Moja konfiguracja neuronormatywna nie przewiduje dzisiaj wyjazdu z wami na rowerach, zrobienia tego, o czym mówiłem wczoraj, itd.”.
  • Granice moich kompetencji – tego, co potrafię i co wiem – nie są granicami moich możliwości.
SZKOŁA
  • Szkoła jest niedopasowana do rzeczywistości.
  • Jesteśmy w fazie zmiany. Mamy coraz mniej szkoły pruskiej, w której nauczyciel mówi, a wszyscy słuchają.
  • W rozwiązywaniu problemów potrafimy prosić o pomoc, ale w szkole tego nie umiemy.
  • W szkole rozwijamy kompetencje, uczymy się komunikacji, kooperacji.
  • Przy ocenianiu kompetencji ucznia w nauczycielu pojawiają się frustracje, a to najniebezpieczniejszy stan, podobny do stanu bólu fizycznego. Przedłużanie bólu ogranicza nas, zamykamy się na świat.
  • 15-18 proc. – tyle zostaje człowiekowi z tego, czego uczył się w szkole. Czy wobec tego mózg to bubel ewolucyjny? Nie, mieści się w nim tyle bitów, ile atomów we wszechświecie. Mamy tylko za małą sprawność pamięciową. Stąd konieczne są zmiany w szkole.
  • Postawiliśmy sobie zadanie niemożliwe do zrealizowania, bo szkoły nie interesuje współdziałanie, a jednostkowe wyniki.
  • Wielkość szkoły zależy od zespołu ludzi, którzy tam uczęszczają, stąd porównywanie wyników matur w szkołach o różnych profilach jest bez sensu. Jeśli szkoły przyjmą dobrych uczniów i ich nie zepsują, a nawet im pomogą, to wyniki zawsze będą lepsze.
  • W szkole docenia się coś, co jest mało istotne. Szkoła uwierzyła ludziom, że jeśli żyjemy według schematów, to da się zaprojektować system, który będzie pasował każdemu. Szkołę trzeba spersonalizować. Trzeba przestać nakręcać się np. na matematykę, a zacząć na drugiego człowieka, na grupę – to najważniejsze zadanie, jakie stoi przed szkołą.
  • W szkole spotykają się dwie grupy zobligowane do współpracy, ale one przetwarzają świat w zupełnie inny sposób.
  • Zainteresowania ucznia są jak szprychy w rowerze, a życie młodego człowieka jest hiperaktywne, pozostaje w ciągłym ruchu. Najważniejsze jest nie to, że dotrze do jakiegoś celu szybko, niczym metrem (jak chce szkoła), ale najistotniejsze są międzywidoki, gdy jadąc tramwajem zauważy coś kątem oka, wysiądzie na innym przystanku niż zamierzał i pójdzie w swoją stronę.
  • Dorośli mają schemat szkoły w głowie. Gdyby człowiek obudził się po 200 latach, zdziwiłaby go zmieniona rzeczywistość, ale od razu odnalazłby się w szkole. Tak mamy wypalone w naszej głowie stereotypy szkoły.
  • Nie ma korelacji między dobrymi ocenami ucznia w szkole, a jego zadowoleniem w życiu.
  • Ignorujemy wartości relacyjne, a przywiązujemy się do schematów, ocen.
  • Obserwujemy silny trend, by ze szkołą coś zrobić. Niektórzy chcieliby jej likwidacji, a przecież szkoła to dla wielu uczniów miejsce stabilizacji i spokoju, jakiego nie mają w domach. To dla nich miejsce przewidywalne.
  • Coraz popularniejsza staje się edukacja o charakterze alternatywnym. Zmiana nastąpi, ale musi wyrosnąć nowe pokolenie, w którym nie wszyscy przeszli przez tradycyjną szkołę.

Prof. Marek Kaczmarzyk to zwolennik ewolucji, nie rewolucji w systemie oświaty, mówi:
– Dla mnie jest oczywiste, że jeśli chcemy coś zmienić, to tylko metodą drobnych kroków. Ewolucja kulturowa też ma swoje prawa. Miejmy nadzieję, że nie będzie trwać miliony lat czy setki tysięcy, ale musi trwać dekady. To się już zaczęło. Jesteśmy w procesie, chyba w najtrudniejszym momencie, kiedy do pewnych nowych rzeczy, które dla części środowiska edukacyjnego są oczywiste, musimy przekonywać tych, którzy żyją jeszcze w głębokim stereotypie i wydaje im się to sprzeczne nie tylko z intuicją, ale zdrowym rozsądkiem.

Prof. Kaczmarzyk przyjechał do Gorzowa na zaproszenie Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie, Fundacji Today Tomorrow Together – Dzisiaj Jutro Razem oraz Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Z. Herberta.

Tekst i foto Hanna Kaup


Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
, zdjęcie 1/11

, zdjęcie 2/11

, zdjęcie 3/11

, zdjęcie 4/11

, zdjęcie 5/11

, zdjęcie 6/11

, zdjęcie 7/11

, zdjęcie 8/11

, zdjęcie 9/11

, zdjęcie 10/11

, zdjęcie 11/11


27 lutego 2024 15:40, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Przebudowa Spichrzowej
Ostatnie przygotowania do rozpoczęcia przebudowy ulicy Spichrzowej. Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą ... <czytaj dalej>
UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”. W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ... <czytaj dalej>
Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń. Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ... <czytaj dalej>
Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego. Przygotowania do tej ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
"Envision" Salon Komputerowy

ul. Wróblewskiego 37 a m. 10, Gorzów Wlkp.
tel. 95 729 94 52
branża: Komputery - oprogramowanie <czytaj dalej>
Mann Beata Pomoc Pielęgniarska

ul. Dembowskiego 1 d l. 2, Gorzów Wlkp.
tel. 501 792 311
branża: Pielęgniarki, pomoc pielęgniarska <czytaj dalej>
Samorządowe Kolegium Odwoławcze

ul. Bolesława Chrobrego 31, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 81 00
branża: Sądy <czytaj dalej>

Energia z ceną dynamiczną
Od 24 sierpnia 2024 r. będzie możliwe zawarcie umowy z ... <czytaj dalej>
Horse Show w Mierzęcinie
Miłośnicy koni i konkurencji jeździeckich spotkają się 25 i 26 ... <czytaj dalej>
Nowa władza samorządowa
Marcin Jabłoński ponownie marszałkiem województwa lubuskiego. Marcin Jabłoński ponownie został marszałkiem ... <czytaj dalej>
UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”. W ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« luty 2024 »
P W Ś C P S N
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
   
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_admin.jpg
admin ego:
Piękna inicjatywa w brzydkim mieście
Znany gorzowski lekarz Ireneusz Czerniec zaprosił w niedzielę kandydatów do Rady Miasta, dziennikarzy oraz mieszkańców na spacer ulicami śródmieścia. „Porozmawiajmy i zobaczmy, cóż dobrego możemy zrobić dla naszego miasta, w celu ... <czytaj dalej>
Bez korzeni nie zakwitniesz
Archiwa Państwowe oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zapraszają uczniów klas 4-7 <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - krystyna pronko (2).jpg
admin ego:
Po prostu Ponidzie
Właśnie zdałam sobie sprawę, że od miesiąca karmię Waszą wyobraźnię ... <czytaj dalej>
admin ego:
Na czym polega starość
,,Najcięższym zadaniem człowieka jest starość." Na czym polega starość!? ,,Na tym, że ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Bez makijażu?
5 maja obchodzimy Światowy Dzień Bez Makijażu, poświęcony promowaniu naturalnego ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Alkoholowa mapa Polski
Ponad 95 tys. pijanych kierowców zatrzymała policja w 2023 roku. ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Staryh:
Ale pitolenie. Ani słowa o kolejce do "znachora" o bólu w krzyżu, o polityce i innych przyjemnościach wątpliwych u będących starymi l <czytaj dalej>
Anonim_7573:
Starość

Widziałem ją wczoraj

Stała u drzwi werandy

Lewa ręką trzymała laskę
prawą chciała nacisnąć <czytaj dalej>
Anonim_7511:
internat wybudowano dzięki pieniądzom przekazanym z rządu pisu warto podkreslić

podobnie jak szkołę muzyczną i plastyczną przy kwar <czytaj dalej>
Anonim_5142:
korolewicz sie znowu udziela na forum.
jak nie zmiana miasta na bez wualkepe
to z tym lotniskiem wyimaginowanym.

komęt natomiast <czytaj dalej>
Anonim_2158:
Wybuduj se pod blokiem a nie w naczynie lotnisko <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej