JesteÅ›my nieustannie bombardowani, w każdym znaczeniu tego sÅ‚owa: pociskami, opresjÄ…, przemocÄ…, cenzurÄ…, opiniami, przekazami wizualnymi... Jest to spuÅ›cizna XX wieku, który nadaÅ‚ charakter obecnemu tysiÄ…cleciu. Rany zadane Å›wiatu przez tragicznÄ… historiÄ™ XX wieku majÄ… swojÄ… reprezentacjÄ™ w sztuce. Jednym z najbardziej znanych przykÅ‚adów jest "Guernica" Picassa.
Podobnie
Volkan Diyaroğlu używa swojej artystycznej ekspresji, aby przedstawić nam problemy XXI wieku. Jak ujął to Vassily Kandinsky w zdaniu otwierającym książkę "O duchowości w sztuce", "Każde dzieło sztuki jest dzieckiem swojego wieku i w wielu przypadkach matką naszych emocji".
Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza na otwarcie wystawy Volkana Diyaroglu GUERNICA EVERY DAY.
Wydarzenie odbędzie się w piątek 20 stycznia o 18:00 przy ul. Pomorskiej.
Historia sztuki może być postrzegana jako historia przekraczania barier. W pierwszej połowie XX wieku awangardowe ruchy artystyczne stawiały ważne pytania dotyczące modernizmu oraz społecznych, politycznych i kulturowych przemian tego okresu. Artyści zmagali się ze swoimi umysłami i ciałami, dręczeni egzystencjalnymi dylematami. W pewnym momencie na przełomie lat 60. i 70. antymodernistyczni i radykalni neoawangardowi artyści stali się architektami postmodernistycznej zmiany. Volkan Diyaroğlu umieszcza swoją wystawę w tym politycznym i estetycznym kontekście.
Prace DiyaroÄŸlu majÄ… zmiennÄ… i rozwijajÄ…cÄ… siÄ™ stopniowo narracjÄ™. Na przykÅ‚ad oglÄ…dajÄ…c "Portret Miltona Friedmana" i "Portret Adama Smitha" w kontekÅ›cie wideo i instalacji "Apocalyptic Kebab", przychodzi na myÅ›l sÅ‚ynne zdanie Friedmana „Nie ma czegoÅ› takiego jak darmowy obiad". Z drugiej strony, przeciwnÄ… interpretacjÄ™ tez tych ekonomistów widać w pracach "War Selfie" i "WalduÅ› nie jest terrorystÄ…". Każda praca artysty reprezentuje wÅ‚asne postrzeganie czasu i prowokuje widza do przemyÅ›leÅ„ podczas percepcji wystawy.
Obrazy Volkana odtwarzajÄ… obecny stan Å›wiata zarówno jako przestrzeÅ„ obiektywnÄ…, jak i subiektywnÄ…. Artysta tworzy rodzaj globalnej etnografii w mikroskali. Możemy jÄ… okreÅ›lić jako psychogeograficznÄ… reprezentacjÄ™, w której widz wchodzi w osobistÄ… przestrzeÅ„ autora i porusza siÄ™ pomiÄ™dzy geograficznymi, miejskimi i socjologicznymi aspektami jego doÅ›wiadczeÅ„. Diyaroglu dystansuje siÄ™ od narracji zyskujÄ…cej popularność w "ultra-rozwiniÄ™tym" Å›wiecie, w której sztuka postrzegana jest jako wÅ‚asność, a także od korporacyjnej struktury sztuki wspóÅ‚czesnej. Pokazuje nam inny zestaw wartoÅ›ci, nie tylko jako asortyment dzieÅ‚ postrzeganych jako kolekcjonerskie.
Coraz wiÄ™ksze kapitalistyczne utowarowienie jest wszechobecne w naszym codziennym życiu. JednoczeÅ›nie jesteÅ›my narażeni na jego rozprzestrzenianie siÄ™ i próbujemy z nim walczyć. Sztuka peÅ‚ni istotnÄ… rolÄ™, która polega na pokazywaniu tego procesu. W czasie kiedy system spoÅ‚eczno-ekonomiczny zawÅ‚adnÄ…Å‚ każdÄ… dziedzinÄ… życia, jednym z priorytetów artystów jest zwrócenie uwagi na takie aspekty życia jak zabawa, miÅ‚ość, odpoczynek i marzenia.
Twórczość nie może być definiowana przez to, co z jednej strony piÄ™kne, a z drugiej jedynie funkcjonalne. Idea, że to, co piÄ™kne, podlega okreÅ›lonym reguÅ‚om, sprawia, że w dzisiejszej sztuce jesteÅ›my Å›wiadkami produkcji opartej bardziej na reprezentacji niż na ekspresji. W efekcie nawet jakość sztuki staÅ‚a siÄ™ częściÄ… kapitalistycznej struktury spoÅ‚ecznej, podobnie jak iloÅ›ciowy proces produkcji. W tym kontekÅ›cie "Everyday Guernica" proponuje wolnÄ… i imaginacyjnÄ… trajektoriÄ™ otwartÄ… na wszystkie aspekty życia, bez wpadania w puÅ‚apkÄ™ ani klasy rzÄ…dzÄ…cej, ani pragnieÅ„ produkcji kultury popularnej. Pozostawanie na tej drodze zdefiniowanej jako polifoniczna sieć możliwoÅ›ci, jednoczeÅ›nie pluralistyczna i obejmujÄ…ca wszystkie rodzaje "innych", bez wÄ…tpienia doda znaczenia naszemu życiu.
Fırat Arapoğlu Asst. Prof. Dr. (Art Historian, Altınbaş University), Curator and Art Critic
Volkan Diyaroglu urodziÅ‚ siÄ™ w Stambule w 1982 roku. Po studiach na Wydziale Sztuk PiÄ™knych Mimara Sinana w Stambule ukoÅ„czyÅ‚ edukacjÄ™ na Facultad de Bellas Artes de San Carlos - Universidad Politécnica de Valencia, Hiszpania. Prace artysty, który bÄ™dzie miaÅ‚ w MOS w Gorzowie 23-ciÄ… indywidualnÄ… wystawÄ™ w swojej karierze, byÅ‚y prezentowane miÄ™dzy innymi w Muzeum Principe Felipe w ramach 6 edycji Festiwalu Observatori w 2005 obok takich artystów jak Gordon Matta-Clark, Paul McCarthy, Gary Hill i Dennis Oppenheim. Jego prace znalazÅ‚y siÄ™ w projekcie „Desafios" w Obywatelskim Centrum Sztuki Kanazawa w Japonii w 2006. W 2007 roku byÅ‚ częściÄ… przedsiÄ™wziÄ™cia pt. „Hospitalités" realizowanego przez najważniejsze muzea i instytucje sztuki wspóÅ‚czesnej regionu Île-de-France, ze swojÄ… indywidualnÄ… wystawÄ… „Décalages" w Abbaye de Maubuisson w Paryżu. Po zdobyciu stypendium Paris Cité Internationale des Arts w 2008 roku, DiyaroÄŸlu otrzymaÅ‚ pierwszÄ… nagrodÄ™ na XXXV Premio Bancaja de Pintura, Escultura y Arte Digital. W 2009 roku artysta reprezentowaÅ‚ TurcjÄ™ w projekcie „Sezon turecki" we Francji indywidualnÄ… wystawÄ… „Looking for the Heavens" oraz braÅ‚ udziaÅ‚ w targach sztuki Al Bastakiya w Dubaju z galeriÄ… Saatchi oraz 15. Biennale Cerveira w Portugalii. W tym samym roku jego obrazy zostaÅ‚y wÅ‚Ä…czone do kolekcji Narodowego Muzeum George'a Enescu w Bukareszcie w Rumunii. Prace artysty zostaÅ‚y wystawione w Museum IVAM w Walencji w 2013 roku. W 2015 roku, w ramach projektu „Low Cost Diplomatic Suitcase", prace artysty zostaÅ‚y zaprezentowane m.in w Melbourne Immigration Museum (Australia), New York Cervantes Institute (USA), L'Accademia Spagnola di Roma (WÅ‚ochy) i CCE Santiago (Chile). BraÅ‚ udziaÅ‚ w wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, Niemczech, Belgii, Singapurze, WÅ‚oszech, Portugalii i wielu innych krajach. W 2021 r. zostaÅ‚a wydana w Turcji 6- tomowa książka monograficzna obejmujÄ…ca prace artysty wykonane w latach 2002-2018, pod redakcjÄ… eksperta teorii sztuki i historyka sztuki Altana A. Marcellego oraz zawierajÄ…ca teksty Mehmeta Ergüvena, Nilo Casaresa i Denisa Maksimova.
Prace artysty znajdują się w ważnych kolekcjach a w prasie w kraju i za granicą ukazały się na jego temat liczne publikacje. Kontynuuje międzynarodową karierę, a jednocześnie od 2020 mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.
Kurator:
Bartosz Nowak
Wystawa czynna do 12.03.2023
Wg MOS
Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń.
Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejÅ›cie do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ...
<czytaj dalej>Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.
Przygotowania do tej ...
<czytaj dalej>PrzebudujÄ… Ikara
Przetarg na przebudowę ostatniego etapu ulicy Ikara rozstrzygnięty.
Kolejna osiedlowa uliczka zostanie w pełni przebudowana. Nowa nawierzchnia ul. Ikara ułatwi codzienne ...
<czytaj dalej>Oni tu zostajÄ…
„ZostajÄ™!” to hasÅ‚o nowej kampanii promujÄ…cej Gorzów, która ma zwrócić uwagÄ™ na zalety naszego miasta, dziÄ™ki którym jest ono doskonaÅ‚ym ...
<czytaj dalej>