Publikujemy stanowisko radnych klubu Ludzie dla Miasta skierowane do Prezydenta Gorzowa w sprawie konkursu na dyrektora MCK.
Szanowny Panie Prezydencie,
W związku z kolejnym konkursem na dyrektora MCK oraz konkursem na dyrektora Filharmonii Gorzowskiej, zwracamy się z wnioskiem o zapewnienie niezawisłości, najwyższych kompetencji i komfortu prac komisji konkursowych oraz zachowania wysokich standardów przejrzystości i profesjonalizmu zbliżających się postępowań. Sugerujemy zastosowanie rozwijanych obecnie w kraju kierunków w konkursach na dyrektorów instytucji kultury:
-
1. niezwłoczne poinformowanie opinii publicznej o nazwiskach kandydatów, którzy zgłosili się do konkursu;
-
2. większość w komisji na dyrektora MCK nie powinny mieć osoby reprezentujące urząd. Skoro Prezydent decyduje się na wpuszczenie większej demokracji w proces wyboru dyrektora MCK poprzez organizacje konkursu (który w tym przypadku nie jest obligatoryjny), prosimy o uszanowanie tego instrumentu i zapewnienie kompetentnej, fachowej, niepodporządkowanej prezydentowi komisji;
-
3. osoby reprezentujące środowisko kulturalne powinny być jak najbardziej niezależne finansowo i organizacyjnie od magistratu i instytucji;
-
4. powołanie jako przedstawicieli samorządu, który w przypadku konkursu na dyrektora Filharmonii dysponuje trzema reprezentantami w komisji konkursowej, nie tylko pracowników urzędu, ale także zewnętrznych ekspertów w danej dziedzinie*;
-
5. uzgodnienie terminów prac komisji konkursowej powinno odbyć się tak, aby umożliwić udział w obradach wszystkim jej członkom. Jest to szczególnie istotne w odniesieniu do drugiego etapu konkursu (przesłuchania kandydatów);
-
6. zaproszenie niezależnych ekspertów jako głosu doradczego dla członków Komisji;
-
7. konkursy powinny zostać przeprowadzone przynajmniej dwuetapowo:
Etap 1: Wprowadzenia członków Komisji w procedurę konkursową, zapoznanie z regulaminem. Otwarcie ofert, weryfikacja wymogów formalnych.
Jako że konkurs ma na celu wybór najciekawszej wizji rozwoju instytucji kultury adekwatnej dla aktualnych wyzwań społecznych miasta, ważne jest zapoznanie członków komisji z polityką kulturalną miasta i najważniejszymi punktami tych dokumentów strategicznych samorządu, które włączają kulturę w realizację zapisanych celów (jak Polityka Społeczna, Gminny Program Rewitalizacji). Rekomendowane jest zachowanie minimum tygodniowego odstępu czasu między pierwszym a drugim etapem konkursu.
Etap 2: Dyskusja członków komisji nad złożonymi programami, przesłuchania kandydatów. Ważne jest zaplanowanie w sposób dokładny i racjonalny czasu trwania drugiego etapu konkursu. W przypadku większej liczby kandydatów konieczne może być przesłuchiwanie w trybie dwudniowym.
Dwuetapowość służy: - zabezpieczeniu czasu na dogłębne zapoznanie się komisji konkursowej z ofertami kandydatów, - wyjaśnieniu ewentualnych kwestii spornych, - zaproszeniu na przesłuchania jedynie kandydatów, których oferty zostały dopuszczone do postępowania pod względem formalnym, - organizator ma czas na dokładne zaplanowanie przebiegu drugiego etapu.
-
8. zapewnienie pracownikom instytucji i przedstawicielom środowisk kultury możliwości przysłuchiwania się rozmowie komisji z kandydatami;
-
9. niezwłoczna publikacja wyników postępowania konkursowego na stronie internetowej organizatora; Powyższe rekomendacje opracowano m.in. na podstawie dokumentów: - Doskonalenie polityki kulturalnej w Warszawie, opracowany przez Zespół pod kierownictwem Jerzego Hausnera, - KATALOG DOBRYCH PRAKTYK - dokument wypracowany w Instytucie Teatralnym, z inicjatywy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez przedstawicieli wszystkich działających w obszarze polskiego teatru związków i stowarzyszeń, a także reprezentantów różnych organizacji pozarządowych, reżyserów, dyrektorów teatrów, towarzyszących teatrowi publicystów oraz specjalistów w dziedzinie socjologii, prawa i ekonomii.
* zapis ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej stanowi w Art. 9. 1. "Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym", a w Art. 10. 1. "Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami". Z tych zapisów wynika wart specjalnego podkreślenia fakt: organizatorem instytucji w myśl ustawy nie jest prezydent, lecz jednostka samorządu terytorialnego, czyli gmina, rozumiana zgodnie z ustawą samorządzie gminnym jako wspólnota samorządowa, której to organem wykonawczym jest prezydent. Szczególnie ważna jest więc świadomość, że ilekroć mowa w ustawie o organizatorze, rozumieć należy wspólnotę samorządową i przez pryzmat jej interesów realizować zapisy tej ustawy.
Radni LDM
Przebudowa Spichrzowej
Ostatnie przygotowania do rozpoczęcia przebudowy ulicy Spichrzowej.
Konsorcjum firm TORMEL i WUPRINŻ, przebuduje ostatni, półkilometrowy odcinek ulicy Spichrzowej. Pierwsze prace ruszą ...
<czytaj dalej>UMCS z Jazz Clubem Pod Filarami
80 lat UMCS w Lublinie z Jazz Clubem „Pod Filarami”.
W dniach 14 -17 maja 2024 roku w Akademickim Centrum Kultury ...
<czytaj dalej>Remont schodów
Nowe schody na Piaskach, obok lecznicza zieleń.
Rusza remont schodów przy ul. Bohaterów Westerplatte, zejście do ul. Sczanieckiej. Skarpa przy schodach ...
<czytaj dalej>Obchody 900-lecia jubileuszu
W sobotę 11 maja br. w Ośnie Lubuskim odbędą się uroczyste obchody z okazji dziewięćsetlecia ustanowienia biskupstwa lubuskiego.
Przygotowania do tej ...
<czytaj dalej>